Ups en downs - Reisverslag uit Bangalore, India van Marlieke Alkema - WaarBenJij.nu Ups en downs - Reisverslag uit Bangalore, India van Marlieke Alkema - WaarBenJij.nu

Ups en downs

Door: Marlieke Alkema

Blijf op de hoogte en volg Marlieke

16 Februari 2017 | India, Bangalore

Namasté allemaal! Ik zou jullie de hand willen schudden maar dat is hier in India niet gebruikelijk (en het is natuurlijk fysiek niet mogelijk vanwege de afstand maar ik dacht ik prop dit feitje er even tussen). De mensen hier schudden geen handen, maar drukken hun handen tegen elkaar alsof in gebed en zeggen "namasté". En ons gebruik van het groeten met drie zoenen is hier uit den boze. Wisten jullie trouwens dat homoseksualiteit hier nog echt een taboe is maar dat twee mensen van hetzelfde geslacht wél hand in hand over straat mogen lopen en twee mensen van verschillende geslachten niet? Bijzonder land dit!

De reden dat ik dit reisverslag 'Ups en downs' heb genoemd is dat ik met mijn blog het echte verhaal wil laten zien van zo'n grote reis als deze. En daar horen natuurlijk ook de mindere momenten bij. Ik had in mijn vorige verslag al beschreven dat ik het afscheid van mijn familie wel zwaar vond. Niet iedereen heeft last van heimwee, maar ik helaas wel. De eerste dag in Bangalore was voor mij dus niet alleen een fantastische ervaring, maar ook best een moeilijke dag (het feit dat ik die nacht maar 30 minuten slaap had gehad hielp ook niet erg moet ik zeggen). Het is moeilijk te beschrijven en ik denk ook dat iedereen heimwee anders ervaart, maar voor mij was het de eerste dag lastig om de positieve kanten van mijn reis voor ogen te houden. De gedachte die voor mij overheerste was "wat doe ik hier, waar ben ik aan begonnen?" en de moeheid en alle nieuwe indrukken zorgen er op dat moment voor dat ik daar in bleef hangen. Maar een goed WhatsApp-telefoongesprek (heeerlijke verbinding natuurlijk) met m'n ouders deed gelukkig wonderen. Troostende en relativerende woorden van mijn moeder en trotse en (een tikkie) filosofische woorden van mijn vader (en een verfrissende douche) zorgden ervoor dat mijn mindset omsloeg van negatief naar positief. Na ook nog een nacht goed geslapen te hebben kon ik de wereld weer aan! Dus aan alle mensen die wel eens last hebben van heimwee: wees niet bang om contact op te nemen met degene(n) die je mist, ga even lekker onder de douche staan (of iets wat daar op lijkt) en zorg dat je voldoende uitgerust bent en dan zul je zien dat de wereld er de volgende dag een stuk beter uit ziet! Heimwee is op zich helemaal geen slecht iets, het betekent gewoon dat je een fijn leven hebt in de plaats waar je vandaan komt. Of zoals Floortje Dessing het verwoordt: "Ik zie heimwee als een verlagen naar daar waar het goed is". En zo is het precies.

Maar naast de downs zijn er natuurlijk ook een hele hoop ups! Zo waren we dinsdag uitgenodigd door de Amerikaanse studenten in ons appartementencomplex om bij hun taco-avond te komen houden. Ze hadden zelf gekookt en als toetje hadden ze, jawel, donuts! Bovendien was het superleuk om nieuwe mensen te leren kennen en het te hebben over hun kijk op Nederland (blijkt dat ze in Amerika het Nederlandse educatiesysteem als voorbeeld zien) en zaken als Amerikaanse gewoonten en hun mening over Trump.
Woensdag hadden we een afspraak met onze begeleider hier. Hij heeft ons iets meer duidelijkheid gegeven over hoe ons verblijf hier eruit gaat zien en wat onze opties zijn. Zo kunnen we bijvoorbeeld:
- Bij de school voor drop-outs werken
- Bij de kinderopvang werken
- In de bibliotheek werken en kinderen helpen leren lezen
- De kinderen vaardigheden op de computer aanleren.
- Een zomerkamp organiseren!!
Dit is allemaal in de slum. Daarnaast gaan we gewone lessen geven en mogen we ook een aantal colleges bijwonen op de Christ University. We kunnen bijvoorbeeld Hindi leren, lessen krijgen over Indiase geschiedenis en er is zelfs een Bollywood dans les! Mogelijkheden genoeg dus.
Na de meeting ben ik met twee anderen gaan shoppen voor Indiase kleding. Het ziet er heel charmant uit (not), maar het zit echt super comfortabel! Foto's volgen nog. 's Avonds zijn we uit eten geweest bij een plaats genaamd 'Eat street'. Dit was een soort verzameling van kraampjes waar je eten van over de hele wereld kon halen. Indiaas natuurlijk, maar ook Thais, Turks, Italiaans, Amerikaans en ga zo maar door! Daar gaan we zeker nog eens naar terug!

Aangezien het leven ups en downs heeft zal ik die hier in India ook gaan meemaken. Zo heb ik vannacht bijna niet geslapen omdat het eten niet lekker was gevallen en was ik vanmorgen nog te misselijk om mee te gaan naar de Uni (down), maar aan de andere kant voel ik me nu weer goed genoeg om deze blog te schrijven en is mijn plan om toch zeker vijf kilo af te vallen in India zeer goed begonnen (up)!

Tot de volgende keer!

  • 16 Februari 2017 - 11:25

    Kees-jan:

    Hallo Marlieke,
    Wat goed dat je zo open over heimwee schrijft! Iedereen krijgt er mee te maken, maar we durven er amper over te praten. Je tips zijn ook erg goed: zet ze nog even op onze FB-site, dan hebben de anderen er ook nog wat aan!
    Jullie programma ziet er goed uit. Dat zomerkamp ken ik: dat is een eind buiten de stad en daar zul je een heel ander India leren kennen. Begin wel vast met trainen, want de leerlingen/studenten zullen het graag tegen jou en de anderen op gaan nemen! :-)
    Veel plezier de komende tijd met veel ups en weinig downs...
    Kees-Jan

  • 16 Februari 2017 - 11:55

    Orchid:

    Hoi Marlieke!
    Weet dat Floortje Dessing heimwee zelfs als een cadeautje ziet!! (omdat dat inderdaad betekent dat daar waar je heimwee naar hebt zo goed, mooi en dierbaar is!!)
    Zo te lezen amuseer je je al prima. We zijn benieuwd naar de activiteiten, waarvoor je gaat kiezen!
    We wensen je heel veel ups en bedenk dat de wereld aan je voeten ligt!
    Liefs, Hans en Orchid (plus Doerak)

  • 16 Februari 2017 - 14:46

    Jaimy:

    Hoi Marlieke,

    Leuk om te lezen! Ook tof dat je open bent over de mindere kanten. Het lijkt er op dat je een goede jetlag te pakken hebt. Ik kom zondag aan maar verblijf niet bij jullie maar bij de campus. Is het weer een beetje lekker?

    Groetjes jaimy

  • 16 Februari 2017 - 15:44

    Helen:

    Hey Marlieke,
    Wat fijn dat je het weer positief kan inzien en wat een gave dingen kun je gaan doen!
    Ik kijk erg uit naar de foto's van je nieuwe stijl :-)
    Liefs uit Denemarken!

  • 16 Februari 2017 - 16:21

    Janneke:

    Ha meis,

    Op eigen benen staan gaat met vallen en opstaan: gewoon koppie omhoog en vooruit kijken .... je kunt het! Je ziet het, tantes zijn niet alleen goed voor praktische zaken, maar willen je met alle liefde ook een steuntje in de rug geven ... :) .
    Weet je al wat je gaat kiezen uit al die opties? Klinkt eigenlijk allemaal leuk! Dikke knuf van ons allemaal X

  • 16 Februari 2017 - 23:47

    Dyoerdt:

    Hoi mar!

    Ik was eerder ongerust geweest als je geen heimwee had gehad. Super hoe je er mee omgaat! Het blog schrijven gaat je zo te zien heel goed af. Al 122 views in 1 dag! Kun je altijd ook nog overwegen als lesgeven niks wordt.
    Ik hoop dat je het nog goed naar je zin gaat hebben!
    Groetjes!

  • 21 Februari 2017 - 11:02

    Rikkert:

    Ha Marlieke!

    Waren de uitwisselingsplekken op Texel al vol of zo?? :-)

    Wat stoer dat je in India bent om daar goed werk te doen. Een totaal andere wereld lijkt mij, maar er zullen toch ook wel 'gewoon' mensen wonen. En dan die keuken....mmmmm... naan, chicken Korma en al die curry's! Super! Wie is trouwens die sahib met die baard? Vriend of reisgenoot?

    Ben je op tijd terug voor het familieweekend? Zo niet, dan regelen we een Skype chat of zoiets hoor.
    Voor nu toitoitoi daar en een dikke kus uit Vlaardingen.

    Neef Rikkert

  • 21 Februari 2017 - 12:12

    Marlieke:

    Wat een leuke reacties allemaal!

    Ik weet nog niet wat ik ga kiezen uit de opties, het is allemaal leuk! En die jongen met de baard is Yasin, een vriend en reisgenoot van mij haha. Ik ben helaas niet op tijd terug voor het familieweekend nee, ik kom pas 23 juni terug. Maar een Skype chat lijkt me heel leuk inderdaad!

    Groetjes!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marlieke

3 maanden naar India!!

Actief sinds 11 Jan. 2017
Verslag gelezen: 343
Totaal aantal bezoekers 96778

Voorgaande reizen:

13 Februari 2017 - 23 Juni 2017

India, Bangalore

Landen bezocht: