Goa, duidelijkheid en lesgeven! - Reisverslag uit Bangalore, India van Marlieke Alkema - WaarBenJij.nu Goa, duidelijkheid en lesgeven! - Reisverslag uit Bangalore, India van Marlieke Alkema - WaarBenJij.nu

Goa, duidelijkheid en lesgeven!

Door: Marlieke

Blijf op de hoogte en volg Marlieke

02 Maart 2017 | India, Bangalore

Het heeft even geduurd (het internet in ons appartement wordt steeds slechter richting het einde van de maand) maar hierbij weer een nieuwe blogpost!

Laat ik beginnen bij afgelopen weekend. Zoals ik in mijn laatste post al zei hadden we afgelopen weekend ons eerste tripje! Lekker een weekendje zon, zee, strand in Goa. Dus afgelopen donderdagavond om half 10 stapten we met z'n zessen in de taxi die onze begeleider voor ons had geregeld. Hij had gezegd dat we er ongeveer 8-9 uur over zouden doen. Maar we zijn natuurlijk wel in India, dus 12 uur later kwamen we eindelijk aan in Goa. Het plan om zo veel mogelijk te slapen in de taxi bleek niet echt een succes, want de snelwegen van India zijn helaas net zo slecht als de wegen in de stad. Bovendien hebben ze hier besloten om om de zoveel tijd een rijtje hobbeltjes in de weg te verwerken waardoor de auto alle kanten opschiet en de chauffeur dus enorm moet afremmen. Tel daar de koeien op de weg en het feit dat onze koffer op het dak van de auto lag bij op en je kunt je voorstellen dat de rit langer duurde dan gepland.
Maar alles was snel vergeten toen we aankwamen in Goa en bleek dat ons huisje (hutje) gewoon bijna direct aan het strand lag! We moesten even wachten voordat we er in konden, want het werd nog schoongemaakt, maar ondertussen konden wij lekker ontbijten in een soort strandrestaurantje dat gerund werd door hele vriendelijke Nepalezen. Eén van die jongens heeft me het hele weekend 'queen' genoemd omdat dat hier de betekenis is van mijn naam (of eigenlijk van Malika, maar dat is hoe ik me hier voorstel, want Marlieke snappen ze niet). Aangezien Goa best wel een toeristische trekpleister is, was het eten redelijk westers. We hebben dus ontbeten met, jawel, pannekoeken! Daarna hebben we lekker gezwommen en gezond. Zaterdag hebben we 's ochtends een boottocht gedaan waarbij we dolfijnen konden spotten. Echt gaaf om die een keer in het wild te zien en bovendien heerlijk om met de wind in je gezicht op zo'n boot te zitten! Zondag vertrokken we om 12 uur 's middags weer en zijn we toen we thuis kwamen meteen ons bed ingedoken. Hoewel ik niet kan ontkennen dat wéér een nieuwe omgeving best wel even slikken was, vond ik het een heerlijk weekendje en kijk ik nu alweer uit naar de volgende keer dat we bij een strand zijn!

Maandag begon het echte leven weer en hadden we 's ochtends een meeting met onze begeleider. En je zult het niet geloven, maar ik heb eindelijk duidelijkheid over wat ik hier ga doen! (of ten minste, voorlopig). Op maandag, dinsdag en woensdag ga ik van 9-15 lesgeven op Greenland public school in de slum waar we ook de andere projecten doen. Vervolgens ben ik van 15-18.30 in het computer centre, waar ik de kinderen zal leren hoe je om moet gaan met Word, Powerpoint, Excel en Google. Ik hoop hier ook lesmateriaal voor te kunnen ontwerpen, zodat ik iets blijvends achterlaat als ik hier over een paar maanden weer weg ben. Daar hebben ze meer aan dan alleen lessen! Op donderdag, vrijdag en zaterdag ben ik op de Universiteit om colleges te volgen en aan mijn schoolopdrachten te werken. Zo volg ik bijvoorbeeld Bollywood danslessen (vanaf volgende week), lessen in Hindi en Kannada (Kannada is de plaatselijke taal) en wil ik vanaf vandaag ook vakken gaan volgen over Indian history, West Asian studies en South East Asian studies. En op zondag zijn we vrij en zullen we dus regelmatig dingen gaan bezichtigen en vooral ook veel uitslapen!

Op dinsdag vond onze begeleider het tijd om kennis te gaan maken met de scholen waar we les zouden gaan geven. Ik zit samen met Yasin op dezelfde school (wat is stiekem best wel prettig vind, want ik voel me in m'n eentje toch niet echt veilig in die slum). Wij verwachtten dat we naar die school zouden gaan, de directrice zouden spreken en daarna bij één van de klassen zouden gaan observeren. Maar ik heb ondertussen wel geleerd dat je je hier niet te erg vast moet houden aan verwachtingen. Na een korte introductie van de directrice werden we namelijk meteen voor de klas gezet! Er waren drie docenten niet komen opdagen die dag, dus konden we hun plek meteen innemen. Het lesgeven zelf was een hele ervaring. Het is zo anders dan in Nederland! Toen de directrice aan een leerling vroeg of hij zijn huiswerk afhad en hij 'nee' zei, gaf ze hem gewoon een klap in zijn gezicht! En toen ze vervolgens een leerling had gevonden die het wel had, maar zag dat zijn handschrift vreselijk was zei ze letterlijk: *voeg hier een Indiaas accent toe* "If you don't improve your handwriting, I will break your? Fingers!". Na vervolgens de leerlingen gewaarschuwd te hebben dat wij ze erg hard zouden slaan als ze niet naar ons zouden luisteren (waarna Yasin en ik elkaar vol ongeloof aankeken en beide besloten om dat zeker niet te doen) werden we allebei voor een andere klas gezet. Aangezien dit de periode voor de examens is voor alle klassen zijn de leerlingen alleen nog maar bezig met herhaling. Maar ook dat gaat heel anders dan bij ons. De leerlingen krijgen de vragen en antwoorden van het examen van tevoren en moeten die uit hun hoofd leren. ze hebben dus eigenlijk helemaal geen idee waar ze het over hebben. Ze kunnen bijvoorbeeld de tafel van 6 helemaal opzeggen, maar als je dan vraagt hoe veel 7x6 is, hebben ze geen idee. Dan moeten ze dus eerst bij 1x6 beginnen!
Het was erg moeilijk om de klas onder controle te houden. Ik had maar 14 leerlingen, maar die zaten wel bij elkaar gepropt in een ruimte van 3 bij 2 meter. Verder was er alleen een krijtbord. Bovendien hebben de leerlingen hier de neiging om steeds met elkaar te vechten. ze schoppen en slaan elkaar en zijn bovendien steeds over elkaar aan het klikken. Niet echt een veilige leef- en leeromgeving dus... Je kunt je voorstellen dat ik om drie uur helemaal kapot was! Maar goed, alles went en als ze straks hun examens hebben gemaakt mogen we ook echt les gaan geven, dus ik hoop dat we ze dan een hoop nieuwe dingen kunnen leren!

Tot de volgende keer!

  • 02 Maart 2017 - 10:34

    Kees-Jan:

    Hoi,
    Het klinkt alsof je langzaam maar zeker helemaal op je plaats zit. Klopt dat? Leuk dat je naar de Greenland School gaat, die ken ik ook een beetje. Wil je de directrice even de groeten doen van mij (als ze me nog herinnert: ik was er 2 jaar geleden).
    Veel plezier!
    Kees-Jan

  • 02 Maart 2017 - 15:15

    Jantien :

    Jee Marlieke: wat een volle agenda heb je! En dan moeten daar eigenlijk ook nog lessen bij voor 'Indiaas orde houden'... Zet 'm op!

  • 02 Maart 2017 - 19:10

    De Vendel:

    Hey lieffie!! Volgens mij ben je steeds beter op je plek. Heel leuk hoe we een beetje met je mee kunnen leven van een afstandje. Je verhalen lezen heel gemakkelijk en smaken naar meer maar gezien je programma snappen we het ook best als de frequentie wat afneemt ;-)!!
    Ga lekker zo door, wij zijn trots op je. Liefs van ons allemaal xxx


  • 03 Maart 2017 - 15:34

    Tante Roelie:

    Lieve Marlieke,wat een leuk en levendig verslag heb je gestuurd!
    Fijn dat je nu weet wat je elke dag gaat doen. Maar wat een cultuurverschil he?
    Heel lastig en moeilijk,lijkt me.
    Heerlijk jullie uitjes met elkaar ook al moet je er wel een eind voor rijden.
    Veel plezier en goede moed gewenst.
    Je doet het al geweldig!! Goede tip van je vader ,leuk!
    Liefs met een zoen van tante Roelie.
    !

  • 03 Maart 2017 - 21:32

    Tante Marijke Uit Renkum:

    Niet te geloven Marlieke! Wat maak jij veel mee! Maar wat boeiend en leerzaam, ook dat dansen lijkt me.
    "Malika" zo heet een Turkse vrouw aan wie Irene taalles heeft gegeven in Amsterdam- leuk dat ik de betekenis nu weet. Voel je je ook een beetje een koningin? Doe maar, dat helpt!
    Lieve Marlieke, dank voor je leuke informatie!

  • 04 Maart 2017 - 09:46

    Jaimy:

    Dat klinkt inderdaad pittig Marlieke, zo'n eerste les. Misschien zo'n stokje meenemen naar Nederland als aandenken?

  • 06 Maart 2017 - 12:47

    Orchid De Groot:

    Wat een prachtig verhaal weer! Wat een heerlijk weekend aan zee!
    Fijn dat je duidelijkheid hebt over wat je gaat doen. Wat je er allemaal naast gaat doen, is ook niet niks! Neem je niet te veel hooi op je vork?
    Ja dat lesgeven daar is wel even wat anders, he? Maar we weten zeker dat over een tijdje de kinderen aan je lippen hangen!! Omdat je bent zoals je bent!!
    Heel leuk om je zo te kunnen volgen! Heel veel succes!
    Liefs, Hans en Orchid

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marlieke

3 maanden naar India!!

Actief sinds 11 Jan. 2017
Verslag gelezen: 337
Totaal aantal bezoekers 96775

Voorgaande reizen:

13 Februari 2017 - 23 Juni 2017

India, Bangalore

Landen bezocht: