Een volle week - Reisverslag uit Bangalore, India van Marlieke Alkema - WaarBenJij.nu Een volle week - Reisverslag uit Bangalore, India van Marlieke Alkema - WaarBenJij.nu

Een volle week

Door: Marlieke

Blijf op de hoogte en volg Marlieke

11 Maart 2017 | India, Bangalore

Hallo allemaal! Ik wil mijn verhaal even beginnen met een bedankje aan alle mensen die nog steeds trouw mijn blogs lezen. Ook de reacties worden erg gewaardeerd! Ik lees ze allemaal en het doet me goed om te weten dat jullie ook aan mij denken!

Afgelopen week was, zoals de titel al weggeeft, een zeer volle week. Laat ik beginnen bij vorige week zaterdag. In plaats van colleges stond er voor die dag een tripje gepland samen met de Amerikanen en de Noren naar een dorpje in de buurt van Bangalore. Men zegt dat je het echte India pas vindt in de dorpjes en ik moet zeggen dat ik het daar zeker mee eens ben. Ik had verwacht dat het er ongeveer zo uit zou zien als de slums in Bangalore, maar dat was zeker niet het geval. Eigenlijk kreeg ik het idee dat de mensen het in dat dorpje beter hadden dan in de slums. Ze hadden natuurlijk wel problemen (denk aan watertekort en slechte sanitaire voorzieningen) maar er was wel veel meer ruimte en ook de school zag er veel beter uit. Zo hadden ze bijvoorbeeld een schoolplein waar de kinderen konden spelen, iets waar in de slums zeker geen ruimte voor is. Toen we bij de school aankwamen bleek dat de kinderen graag een spelletje met ons wilden spelen. Daarvoor moesten er eerst teams gemaakt worden. Ik werd helaas als één van de laatsten gekozen (middelbare school all over again ;) ) maar het was wel heel schattig, want die kinderen spraken bijna geen Engels en in plaats van je te roepen kwamen ze dus naar je toe, pakten je bij de hand en namen je mee terug naar hun eigen team. Lief toch? Het spelletje wat we gingen spelen is een traditioneel Indiaas spel, genaamd Cabbady (geen idee of ik het zo goed spel, maar zo klonk het ongeveer). Het speelveld bestaat uit twee velden met een lijn in het midden (die trouwens gemaakt werd door alle kinderen in een soort polonaise hun voeten over de grond te laten slepen). Het idee is dat iemand van het ene team over de lijn loopt en iemand van het andere team probeert te tikken. Maar zodra dat gelukt is moet hij weer terug over de lijn zonder door het andere team gepakt te worden. Ondertussen is het de bedoeling dat je de hele tijd cabbadycabbadycabbady roept (iets wat bij hun heel natuurlijk klonk, maar als je het zelf doet toch wat ongemakkelijker voelt). Na drie oefenrondes dacht ik het door te hebben en ging ik over de lijn. Wat ik helaas niet doorhad was dat de rest ook mag rondlopen als jij ze probeert te tikken, waardoor ik uiteindelijk na iemand getikt te hebben keihard tegen onze begeleider (die dit spel fantastisch vond en dus ook meespeelde) aanrende. Natuurlijk is er van dat precieze moment ook een foto gemaakt, die ik bij deze blog toe zal voegen. Na het bezoek aan de school zijn we nog bij één van de zelfhulpgroepen van de vrouwen in het dorp geweest en hebben we gezien wat ze daar allemaal verbouwen. Al met al een zeer leuke en indrukwekkende trip!
Zaterdagavond (owh jeetje, dit wordt een lange blogpost denk ik) was er een dansvoorstelling op Christ University. We hadden er niet veel over gehoord en hadden dus niet hele hoge verwachtingen, maar we hadden wel zin in een avondprogramma en besloten toch te gaan. Eenmaal daar aangekomen bleek het alle verwachtingen te overtreffen. Het evenement vond plaats in het auditorium van de school. Dit bleek een gigantische zaal te zijn met meerdere verdiepingen waar het publiek kon zitten. De dansen waren allemaal op Indiase muziek en gingen over de vijf elementen (aarde, water, vuur, wind, lucht). De kostuums waren daar op aangepast en je kunt je wel voorstellen dat dit er, met al die prachtige stoffen hier, fantastisch uitzag! Er waren denk ik wel tweehonderd dansers die af en toe met z'n allen op het podium stonden! Het effect was spectaculair. Het lukt me helaas niet om video's toe te voegen op deze site, maar de foto's geven in ieder geval een beeld van hoe groot het was! Een fantastische afsluiting van de dag dus!

Na de zondag gebruikt te hebben waar hij voor bedoeld is (uitslapen, niks doen, filmpjes kijken) was het maandag, dinsdag en woensdag weer tijd om naar de slum te gaan. De eerste twee dagen bleek dat alle docenten er gewoon waren en dat de directrice hierdoor eigenlijk niet zo goed wist wat ze met ons aanmoest (ons is Yasin en mij). Wij hebben toen voorgesteld om te gaan observeren, want we waren er de week daarvoor zomaar ingegooid en wilden toch eigenlijk wel wat meer zien van hoe de docenten hier te werk gaan. We werden hiervoor naar het tweede gebouw van de school gestuurd, waar twee jongere docenten bezig waren met de 2nd en 3rd grade (6-8 jaar). Wat voor ons (en voor de kinderen) heel fijn was is dat deze docenten de kinderen niet sloegen. Zij hadden het voor elkaar gekregen om het respect van de kinderen te verdienen en hadden bovendien allerlei trucjes en regeltjes om de klas onder controle te houden. Als de klas erg onrustig is zeggen ze bijvoorbeeld "hocus pocus", waarna de klas reageert met "I focus!!". Heel fijn om te zien dat het toch ook zo kan. Maar na twee dagen observeren hadden we het wel gezien en hebben we voorgesteld om in beide klassen een kort lesje van 20 minuten te geven. Dus op woensdag hebben we eerst een les gegeven over het maken van een tijdlijn aan de 3rd grade. Ze waren erg enthousiast, maar het bleek wel dat het concept van chronologie nog erg moeilijk te bevatten was voor deze leerlingen. De tijdlijn die ze moesten maken over het leven van Gandhi zag er dan ook in de meeste gevallen erg bijzonder uit... In de andere klas hebben we geprobeerd uit te leggen wat een continent is en hebben we ze de namen van de zeven continenten aangeleerd. Ook hier bleek weer dat de leerlingen erg gewend zijn om rijtjes te stampen, maar niet om connecties te maken. Zo lang we de continenten in dezelfde volgorde bleven herhalen wisten ze ze goed te benoemen, maar als we ze door elkaar vroegen ging het helemaal fout. Na de uitleg hebben we ze de wereldkaart na laten tekenen, wat ook tot zeer grappige resultaten leidde (wereldkaarten waar Europa onder Noord-Amerika ligt en Azië er uitziet als een driehoekje bijvoorbeeld). Twee leuke lessen om te geven dus, maar ook zeker lessen die een aantal keer herhaald moeten worden om de boodschap over te brengen!

Op donderdag hadden we eerst colleges en mochten we daarna tijdens één van de lessen een presentatie geven over Nederland. Daar stonden we dan, tegenover 90 Indiase studenten die gelukkig erg geïnteresseerd waren in ons thuislandje. Na van alles uitgelegd te hebben over onder andere de Gouden Eeuw, Rutte, het koningshuis, hoe je een haring hoort te eten en hoe ons schoolsysteem in elkaar zit kregen we dan ook veel vragen (waaronder natuurlijk: mogen jullie echt wiet roken?). Uiteindelijk hebben we het hele uur volgepraat!

Vrijdag hadden we nog meer colleges en de avonturen van vandaag zijn nog in de toekomst! Vanmiddag hebben we een feestje en morgen gaan we hier Holi vieren (dat feest waarbij kleurtjes gegooid worden). Foto's volgen!

Een hele fijne week allemaal en tot de volgende keer!

  • 11 Maart 2017 - 08:44

    Jaimy:

    Weer heel leuk om je blog te lezen. jino verteld mij ook over Cabbady. Ik snapte er helemaal niks van. Echt een bijzonder spel. Goed dat jullie een presentatie over Nederland hebben gegeven. Ik kan mij goed voorstellen dat dit voor Indiers vragen oproept. En op het gebied van geografie valt er nog gigantisch veel te bereiken in India. Wat mij opgevallen was in de slums was dat ze maar een paar landen kenden; India, foreign, Karnatika en Kerala. Fijn weekend en doe je de groeten aan iedereen? Ook aan Jino?

  • 11 Maart 2017 - 11:39

    Janneke:

    Hi meis, wat weer een gezellig verslag en lekker uitgebreid :) Ha ha ik zie je al helemaal rondrennen daar ... in het vuur van het spel! Kun je straks met scouting uitproberen. Lief he die uitgestoken handjes ... al dat vertrouwen. Heb je trouwens ook mogelijkheden om muziek te maken met de kinderen? Lijkt me super leuk! Nu alweer weekend: ben heel erg benieuwd naar je "heilige" ervaring ... foto's!! Veel plezier in week 5 en dikke knuf van ons allemaal X

  • 12 Maart 2017 - 17:06

    Emiel:

    Wat leuk om een kijkje te krijgen in de wereld waar jij je nu bevindt! Wat een hoop bijzondere dingen maak je mee. Super tof hoor! Ben nu al benieuwd naar het volgende blog :) Heel veel plezier komende tijd!

  • 13 Maart 2017 - 10:39

    Kees-Jan:

    Hoi,
    Zo te lezen, voel je je steeds meer op je plaats. Klopt dat ook?
    Neem initiatief in de school want alleen maar observeren wordt saai. Ik weet zeker dat er veel meer mogelijkheden zijn: gewoon vragen of doen! :-)
    Veel plezier!
    Kees-Jan

  • 14 Maart 2017 - 14:19

    Orchid:

    Wat een mooi verslag weer! Leuk dat je nu ook in zo'n dorpje geweest bent. Mooie ervaring, ook dat spel. Ik zie je helemaal voor me!Zo'n presentatie over Nederland lijkt me heel bijzonder. Zowel voor jullie om te geven als voor de kinderen om te horen, Twee zo verschillende werelden!
    Je gaat je steeds meer thuis voelen, he?
    Veel succes en plezier! liefs, Hans en Orchid en een knuffel van Doerak!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marlieke

3 maanden naar India!!

Actief sinds 11 Jan. 2017
Verslag gelezen: 347
Totaal aantal bezoekers 96770

Voorgaande reizen:

13 Februari 2017 - 23 Juni 2017

India, Bangalore

Landen bezocht: